Start Rowy Szlaki i trasy turystyczne Dodaj obiekt | kontakt |  mapa ofert
Rowy

Szlaki i trasy turystyczne.

HEADING_TITLE

Oznakowane trasy turystyczne można przebyć pieszo, rowerem lub konno. Wiodą one w kierunku "Ruchomych Wydm" w Słowińskim Parku Narodowym (szlak czerwony), Parku Krajobrazowego "Dolina Słupi" (szlak żółty) lub w kierunku Darłowa (szlak czerwony).

Rowerzyści mogą wybrać atrakcyjną, ponad 20 km rowerostradę nadmorską "Szlakiem Zwiniętych Torów", która w przyszłości stanowiła będzie część I Międzynarodowej Hanzeatyckiej Ścieżki Nadmorskiej, liczącej ponad 3 tysiące kilometrów. Szlak został urządzony na bazie starych nasypów kolejowych budowanych przez Niemców jeszcze przed II Wojną Światową.

Trasa rowerowa "Szlakiem Zwiniętych Torów".

Główny szlak rowerowy rozpoczyna się w Przewłoce obok Ustki i prowadzi na wschód do Rowów, w kierunku "Ruchomych Wydm" w Słowińskim Parku Narodowym. Szlaki boczne (drogi leśne) z Rowów w kierunku zachodnim, prowadzą wzdłuż wybrzeża Bałtyku przez miejscowości wypoczynkowe gminy Ustka do Darłowa. Szlakiem tym można dojechać do Ustki przez obszar prawnie chroniony zwany "Przewłockim Lasem".

Odcinki jazdy

1. Przewłoka - Osiedle - Zapadłe ( 2.9 km )

Początkiem trasy jest wjazd z ulicy Armii Krajowej w miejscowości Przewłoka - Osiedle, oraz wjazd z placu Ośrodka Sportu i Rekreacji przy ulicy Grunwaldzkiej w Ustce. Stary nasyp staje się "czytelny" w terenie dopiero od skrzyżowania ulicy Armii Krajowej z Grunwaldzką - niedaleko wyjazdu szosą z Ustki w kierunku Objazdy i Rowów. Zjeżdżamy jednak z asfaltu i jedziemy ul. Armii Krajowej tak, jak prowadzi nasyp i oznakowanie trasy. Po niespełna 3 kilometrach dojeżdżamy do Zapadłego - osady leśników. Tutaj na przyleśnym parkingu jest pierwsza stacyjka rowerowa, gdzie możemy stanąć na biwak. Stąd też dwiema, niemal równoległymi drogami w prawo, dojedziemy do nadmorskich punktów widokowych w okolicach Orzechowa oraz utwardzonego zejścia na plażę.

2. Zapadłe - Wytowno ( 4 km )

Jedziemy południowym skrajem nadmorskiego lasu. Po 1,5 km trasa "zwiniętych torów" wpada na otwartą przestrzeń. Możecie nacieszyć oczy widokiem bocianów, posłuchać klangoru żurawi, zobaczyć klucze przelotnego ptactwa wiosną. Na kilometr przed Wytownem trasa wiedzie do malowniczego wąwozu, długości ok. 250 metrów . Możemy nieco zwolnić i pomyśleć, że przez prawie pół wieku to miejsce było zarośnięte i nikt tędy nie jeździł. Wąwóz zrekonstruowano zmyślą o rowerzystach! Dojeżdżamy na skraj Wytowna przy skrzyżowaniu nasypu z drogą gruntową na lewo i "kocimi łbami" na prawo. W pobliżu można wypatrzyć resztki dawnej stacji kolejowej. Odbijając w lewo dotrzemy do drugiej "stacyjki rowerowej", a dalej do śródleśnego rozjazdu w kierunku Poddąbia i Orzechowa. Natomiast w prawo "kocimi łbami" dojedziemy do środka wsi Wytowno zbudowanej na planie wielodrogowym.

3. Wytowno - Machowinko ( 2,8 km )

Po "odskokach" w prawo i lewo wracamy na główny szlak. Przed nami najpiękniejszy śródopolny odcinek trasy "zwiniętych torów". Po prawej stronie mijamy Machowinko - wieś godną turystycznych penetracji, bo mało znaną. Jest tu stanowisko archeologiczne, są pomniki przyrody, okazale prezentuje się wypielęgnowany budynek podworski oraz z parkingiem - obecnie Dom Pomocy Społecznej.

4. Machowinko - Główna stacja rowerowa ( 4 km )

Trasa "zwiniętych torów" biegnie głębokim parowem leśnym. Nie zapomnijmy więc wskazówek z punktu przystankowego nr 3 (stacyjce rowerowej na 10,9 km od Ustki), by nie przeoczyć zjazdu z nasypu na dalszy, główny odcinek trasy. Zjazd i skręt w lewo wypadnie po przejechaniu 3,5 km od krzyżówki w Machowinku. Po przebyciu następnych paruset metrów lekko pod górę, skręcamy w prawo w pierwszą napotkaną drogą leśną, która doprowadzi nas do głównej na tej trasie stacyjki rowerowej - punktu przystankowego nr 4. Zmierzamy tam ok. 2 km , jadąc aleją "tańczących buków" (z prawej mijamy liczne okazy wielopiennych buczyn). Stacyjka znajduje się też z prawej strony alei.

5. Stacja nr 4 - Objejskie Łąki

Opuszczając tę stację na skraju Machowińskiego Lasu, po przebyciu ok. 0,5 km dojedziemy do ruchliwej szosy Objazda - Rowy. Po jej drugiej stronie wjeżdżamy od razu na obszar dawnej huty szkła. Dalej istny labirynt dróg z płyt betonowych "jumbo" prowadzi nas w głąb Objejskich Łąk. To olbrzymi, zielony polder, położony na terenach kryptodepresyjnych, odgrodzonych wałem przeciwpowodziowym od przymorskiego jeziora Gardno, które narażone jest na sztormowe wlewy wód Bałtyku. Stosunki wodne utrzymywane są jednak w sztucznej równowadze, dzięki licznym urządzeniom hydrotechnicznym. Tylko główna trasa prowadzi do jedynego w tej części Gardna pomostu, z którego można przez szuwary wyglądnąć na jezioro. Na jezierzo znajduje się wyspa kamienna - siedlisko mewy srebrzystej oraz ścisły rezerwat faustyczny ryb i ptaków " Gardnieńskie Lęgi". Po drodze miniemy trzy punkty widokowe - wszystkie w otulinie Słowińskiego Parku Narodowego - Światowego Rezerwatu Biosfery.

6. Objejskie Łąki - Rowy ( 3,2 km )

To ostatni etap trasy, wiodący z punktu przystankowego nr 5 do stacyjki nr 6 - niedaleko bramy wiazdowej na szlaki Słowińskiego Parku Narodowego. Odcinek przebiega głównie otwartą przestrzenią, omijając m.in. miejsce trzcinowych żniw na Gardnie. Do Rowów wjeżdżamy od strony Małych Rowów, znanych z dawniejszej nazwy także Rówek.

Najnowsze oferty
Logowanie na konto
Kontakt z nami
Polecamy na wczasy
Tanie i sprawdzone noclegi nad morzem
już od 30zł za osobę.

noclegi nad morzem

Zapraszamy nad Morze Bałtyckie.

Za treść zamieszczonych ofert na wczasy i noclegi w Rowach, odpowiadają wyłącznie obiekty nad Morzem Bałtyckim!
Copyright © 2024 www.rowy.przymorzu.pl, Wszelkie Prawa Zastrzeżone.